Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trochu sváteční nostalgie - vzpomínka na zaniklé řemeslo

Je tomu již jedenáct let, kdy v České republice vyjela naposledy vlaková pošta. Bylo to dne 29. května 1999 na trase Ostrava - Praha a nesla číslo 76. Ambulantní způsob zpracovávání zásilek tak byl v tichosti po 160 letech ukončen. Modré vagóny se žlutou trumpetou, které v dobách největšího rozmachu byly na začátku nebo konci téměř každého rychlíku, putovaly na odstavné koleje, kde rezivěly a čekaly na své další využití.

osádka v plné práciJiří Vašků

A jaký byl osud těch zbylých? Některé si ponechala Česká pošta, ale zcela bylo odstraněno vnitřní vybavení a vozy tak dodnes slouží k nedoprovázené noční přepravě balíků mezi Prahou a Ostravou. Některé prošly totální přestavbou na řídící vozy motorových jednotek osobní dopravy. Některé slouží u Českých drah a stavebních firem jako nářaďové vozy. O jednom exempláři vím, že byl přestavěn na konferenční vůz s recepcí a dvěma zasedacími místnostmi. Většina ale skončila ve šrotu.

Lidé kteří v ambulantních poštách pracovali byli rozptýleni v jiných pracovištích poštovní přepravy a jejich život přestal mít ráz dobrodružného kočovného života, což mnozí těžce nesli.

Jaká byla práce vlakaře, vlakováka, ambulanta? Přestože téměř všichni, kdo ve vlakové poště pracovali, považují tuto část svého života za nejkrásnější, nebyla to práce lehká. Pracovní týden zaměstnance vlakové pošty představenstva Ostrava 02, mohl vypadat v polovině devadesátých let takto. V pondělí jízda do Prahy s návratem ve středu ráno. Ve středu odpoledne jízda do Brna s návratem v pátek brzy ráno. Pak celý den volno a v sobotu v 1 hodinu ráno na celý den do Mostů u Jablunkova v autopoště (speciálně upravené autobusy Karosa). Spánek v cílových stanicích na poštovních ubytovnách.

Posádku vlakové pošty tvořilo podle důležitosti a vytíženosti 2 až 8 pracovníků. Každý měl dokumentem Domácí řád jasně stanoveny své úkoly a odpovědnosti. Ale když bylo hodně zásilek ke zpracování, každý pomáhal každému.

Jak vypadala taková jízda ve vlakové poště Praha – Ostrava 776:

První nastoupil do vozu stojícím na poštovních kolejích pošty Praha 022 na pražském hlavním nádraží výpravčí závěrů a postaral se o doplnění provozních zásob. Minimální množství jednotlivých položek určoval Domácí řád. Výpravčí musel doplnit zásobu prázdných poštovních pytlů, provázků na vázání pytlů (tzv. uzávěrů), dostatek olověných plomb na plombování peněžních závěrů a dostatek motouzu na svazování svazků dopisů. Odpovídal také za vyzvednutí tzv. rekvizit, které obsahovaly poštovní razítko, razítkovací podušku, plombovací kleště a zahnuté nože „pytlováky“ k otevírání závěrů. Musel také doplnit zásoby užitkové vody do konví, nebo tam kde to bylo možné hadicí přímo do 400 l zásobníku vody. V dávnějších dobách (ještě v osmdesátých letech) také musel zatopit v kamnech. Moderní vozy pak měly vytápění naftové a elektrické, takže tato odpovědná práce se odbyla stisknutím příslušného tlačítka na ovládacím panelu.

Jaké to bylo za jízdy? Vlaková pošta přijíždí kolem desáté večer do stanice Pardubice. Začíná velká překládka zásilek, na kterou jsou čtyři minuty. Zaměstnanci si vymění seznamy zásilek rychle se podívají na součty a začíná bleskurychlé vyměňování zásilek. V menších dveřích ve výpravně závěrů se vykládají poštovní pytle a cenné balíky, které vlaková pošta nashromáždila v Praze hlavním nádraží a ve stanici Kolín a které jsou určeny pro Pardubice a ambulantní pošty z Pardubic odjíždějící. Velkou část pytlů se zásilkami vytvořila vlaková pošta sama poté, co zpracovala pytle se zásilkami z Prahy a okolí a z vlakových pošt které do Prahy přijely například z Českých Budějovic (vlp 51) z Plzně (vlp 84) a z dalších směrů. Stejně tak je to cennými balíky.

Ve skladišti vozu u velkých dveří současně probíhá nakládka pardubických zásilek pro zpracování během jízdy. Výpravčí zásilky současně počítá a na případnou nesrovnalost musí upozornit. Nesmí se splést, přestože počítá několik rozdílných položek najednou. Hned u nakládky si musí dát stranou zásilky pro stanici Choceň, která následuje za dvacet minut. Jakmile jsou všechny zásilky vyloženy a naloženy, začíná jejich zpracovávání. Výpravčí závěrů má ve skladišti vytvořeny skupiny zásilek pro jednotlivé nácestné stanice, ve kterých vlaková pošta manipuluje a do těchto skupin třídí naložené balíky. Kromě Kolína a Pardubic a Chocně jsou to také stanice Česká Třebová, Zábřeh na Moravě, Olomouc, Přerov, Hranice na Moravě a cílová stanice Ostrava. Pro velké stanice pak vytváří také podskupiny. Například ve stanici Přerov vytvářel například také skupinu zásilek pro Zlín, nebo pro autopoštu Přerov – Velké Karlovice 1078, která za jízdy zpracovávala zásilky pro okres Vsetín. Pro cílovou stanici pak vytvářel podskupin nejvíce.

Pytle s poštou, které byly označeny nápisem Praha – Ostrava 776 na vlaječce, putovaly do kanceláře vlakové pošty, kde byly manipulantem, nebo třídičem otevřeny zahnutým nožem pytlovákem a zásilky v nich zpracovány. Pokud to byl uzávěr s červenou vlaječkou, tak obsahoval doporučené a cenné zásilky. První věc, kterou bylo potřeba nalézt byl tiskopis Karta se soupisem kartovaných zásilek, které uzávěr obsahoval. Podle karty se zkontrolovaly počty cenných psaní, cenných balíků do 3 kg (cenné pytlovky) a případně další zapsané zásilky. Po odsouhlasení kartu manipulant orazítkoval denním razítkem a zapsané zásilky spolu s ní předal vedoucímu vlakové pošty, který si je roztřídil a dále zapisoval (kartoval) do uzávěrů pro cílové pošty, nebo jiné vlakové pošty. Nezapsané zásilky, tedy svazky doporučených zásilek, předal třídiči, nebo vedoucímu k dalšímu tříďení. Sám pak třídil do fachů (regálů) a pověšených pytlů velké kusy zásilek z pytle. Pokud to byl uzávěr s bílou vlaječkou, obsahoval obyčejné listovní zásilky, u kterých se obsah neodsouhlasoval a nepřepočítával. Tyto pytle se zpracovávaly na odděleném pracovišti v tzv. výpravně závěrů. Velké kusy, výpravčí a třídiči třídili do pytlů zavěšených na stojany; Svazky si třídiči odnášeli ke svým třídnicím a dál je roztřiďovali.

Jakmile se zásilky zpracovaly a byly vytříděny, ihned se začalo s přípravou na další stanici. Třídiči svázali svazky dopisů pro Choceň, ty byly vloženy spolu s dalšími zásilkami a průvodní dokumentací (Karta) do poštovního pytle a ten předán výpravčímu závěrů, který jej umístil na příslušnou pozici ve skladišti. Seznamář nebo vedoucí průběžně vedl seznamy zásilek, které po odsouhlasení počtů zásilek v dokumentaci a skutečností ve skladišti, byly ve stanici předány personálu choceňské pošty.

Tímto se uzavřel jeden koloběh, který se opakoval v každé stanici.

Práce v ambulantní poště rozhodně nebyla nuda. V cílových stanicích bylo většinou dost času zajet si na výlet, do lesa na houby, nebo jen tak sedět v hospodě a číst si noviny. Byla to doba, kdy se pivo na pracovištích tolerovalo a takový doběla rozpálený vagón, který několik hodin stojí v létě ve stanici na přímém slunečním žáru, lze lehce nazvat horkým provozem. Vlakaři často trpěli na žaludeční vředy. Nepravidelný život s velmi častou hospodskou stravou udělal své. Také rozvodovost byla celkem vysoká.

Zánik vlakové pošty nenastal ze dne na den. Největšího rozmachu dosáhla ve třicátých letech minulého století. Přelomovým dnem v moderní historii přepravy pošty po železnici v České republice byl rok 1997, kdy stávka železničářů na čtyři dny zastavila provoz na dráze. Čeká pošta tak byla nucena využít vše co měla k dispozici k přepravě po silnici, včetně autobusů pro běžnou přepravu. Tyto čtyři dny dokázaly vedení pošty, že silniční doprava umí pružně reagovat na nastalou situaci a stávka byla překonána bez výraznějšího zpožďování zásilek. Neméně důležitým faktem bylo také neustálé zvyšování sazby za nápravový kilometr jízdy poštovního vagónu ze strany Českých drah. Na základě (nejen) těchto poznatků se pošta rozhodla přijmout novou „německou“ koncepci přepravy zásilek, která spočívala ve vybudování přepravních center, kde se veškerá pošta vytřídila na místě, mnohdy s použitím stále výkonnějších automatických třídících strojů. Není bez zajímavosti, že nově budovaná třídící centra jsou již bez napojení na železnici (Plzeň 02 a Brno 02). Nová koncepce také nevyžaduje vysoce kvalifikované poštovní pracovníky, kterými vlakaři bezesporu byli. Řidič nákladního vozidla může být kdokoliv a kdykoliv je nahraditelný bez větších nákladů. V třídících centrech je práce maximálně automatizována a ve velké míře se využívá nekvalifikované síly, často na zkrácený úvazek.

Přesto má práce na poště neustále své kouzlo a každému, kdo na poště kdy pracoval se dostane pod kůži. Pravděpodobnost obnovení vlakové pošty je malá, proto nenechme zapomenout na pouhých 160 let trvající tradici vlakařů na našem území. Kdo má zájem zjistit o této problematice více, může navštívit webové stránky http://vlakovaposta.webnode.cz/

 

Článek není mým autorským textem, autor Petr Študent je fotograf na volné noze, administrátor webu  www.fotostudent.cz, který ve vlakové poště pracoval v letech 1991 až 1999 a který nadále rád o Vánocích chodí třídit na poštu Brno 02 zásilky.
Děkuji mu za souhlas s publikováním textu i fotografie.

 

Vlaková pošta Praha - Ostrava 776

(stav v roce 1997)

 

Obsazení:

  • Vedoucí
    • vystavuje Cestovní zprávu
    • vede Technický záznam o poštovním voze železničním
    • vede Průkaz příbytku a úbytku I
    • kartuje do uzávěrů s použitím tiskopisu Karta doporučené zásilky, cenovky, cenná psaní a zapsané zásilky

 

  • Seznamář
    • kartuje s použitím tiskopisu Seznam do závěrů nákladní předměty
    • vede Průkaz příbytku a úbytku II.

 

  • Manipulant
    • vykartovává a uzavírá peněžní uzávěry a uzávěry s červenou vlaječkou
    • třídí velké kusy doporučených zásilek
    • odsouhlasuje obsah uzávěru s Kartou
    • vypomáhá při výměně závěrů

 

  • Výpravčí
    • vyměňuje ve stanicích závěry
    • odsouhlasuje závěry podle Seznamů
    • třídí nákladní předměty
    • vykartovává uzávěry s bílou vlaječkou a třídí velké kusy s olz
    • doplňuje stav provozního materiálu vlakové pošty

 

  • Třídič R
    • třídí svazky doporučených zásilek
    • je svědkem při uzavírání uzávěrů

 

  • Třídič olz (2 osoby)
    • První - třídí dle Přehledu svazků svazky obyčejných listovních zásilek pro okresy Opava, Frýdek-Místek, Nový Jičín a Karviná
    • Druhý - třídí podle Přehledu svazků svazky obyčejných listovních zásilek pro okresy Šumperk, Prostějov, Vsetín, Kroměříž a Zlín

 

 

 

Autor: Marek Tomek | úterý 28.9.2010 19:45 | karma článku: 16,37 | přečteno: 1576x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.