Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SŽDC, s.o. si z nás všech utahuje

Dne 25. února zveřejnila Správa železniční dopravní cesty na svém webu následující tiskovou zprávu: Optimalizace rozsahu železniční sítě České republiky Občanské sdružení Klub přátel lokálek, o.s. k uvedené tiskové zprávě zaujalo následující stanovisko:

V žádném správním řízení, které aktuálně běží na Ministerstvu dopravy nebylo dokázáno, že by regionální dráhy zatěžovaly rozpočet SŽDC: nikdy nebyly zveřejněny relevantní informace týkající se jednotlivých tratí, SŽDC v rozporu se zákonem nereaguje na podněty podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V okamžiku zahájení "kampaně" bylo argumentováno stamiliony, postupně se tato částka snižovala, ale faktický dopad na veřejné rozpočty je neznámý. Dle našeho názoru bude ovšem dopad spíše záporný, protože likvidace trati vyžaduje významné investice, jak na to poukázalo už Sdružení železničních společností. V některých případech se navíc jedná o maření investic ČD, samospráv a přepravců, na které je brán (někdy) zřetel až prostřednictvím přerušení správního řízení, pokud stačili zareagovat - takovéto jednání lze charakterizovat jako nátlak.

MD ve své "superkoncepci" uvádí, že další financování bude možné pouze mimo veřejné rozpočty; takovéto tvrzení je samozřejmě zcela v rozporu s kompetencemi MD, protože veřejnými rozpočty jsou i rozpočty územní samosprávy, zahrnout mezi ně lze i účelové prostředky získané z evropských strukturálních fondů apod. Zmíněný kategorický imperativ ze strany MD je v rozporu i s kompetencemi SFDI. Ačkoli MD i SŽDC hovoří o "převodu" drah, žádné informace k této možnosti nebyly zveřejněny a místo toho se rovnou jedná o zrušení.

Zrušení dráhy je fakticky nevratný proces; po tomto administrativním kroku již není možné předpokládat obnovení provozu, protože při nezbytné rekolaudaci jsou vyžadovány nákladné úpravy dle dnešních norem; citelně se ukazuje potřeba změny právní úpravy, která by umožnila definovat zvláštní kategorii dráhy bez jejího zrušení. Správní řízení o zrušení drah byla zahájena v den komunálních voleb, což zavání účelovostí: samosprávy se v období změny měly jen omezenou možnost se bránit.

Velmi znepokojivým se nám také jeví stav, kdy MD při správních řízeních porušovalo principy správního řádu, zejména v oblasti dokazování; SŽDC sice hovoří o finanční náročnosti provozu, ale pro správní řízení dodala pouze technický popis trati bez jakýchkoli ekonomických charakteristik (např. formou CBA analýzy). Pokud by byly ze strany SFDI a MD vůči SŽDC uplatňovány podobné nástroje jako vůči soukromým provozovatelům drah, které musí náklady doložit kopiemi faktur, bylo by možné skutečné náklady na dopravní cestu vyčíslit. Na příkladech (trať č. 162 Kralovice - Mladotice, trať č. 144 Loket – Krásný Jez) lze prokázat, že SŽDC o nákladech účelově lhala, protože v případě "chybějícího mostu" pravděpodobně není dráha udržována v provozuschopném stavu dle zákona - dráha se ostatně za 14 let „údržby“ změnila spíše na lesní školku.

Dále se také ukazuje, že nevhodná organizace osobní dopravy ze strany krajů spolehlivě v řadě případů likviduje dosud využívané trati nebo trati s přepravním potenciálem (trať č. 132 Děčín - Oldřichov u Duchova, trať č. 193Dívčice - Netolice) a obce nejsou schopny se efektivně bránit. Desetiletá smlouva s ČD, a.s. na regionální osobní dopravu krajů fakticky znemožňuje zjistit reálnou nákladovost dopravy na konkrétních regionálních drahách. Celková čísla týkající se srovnání nákladů provozu vlaku a autobusu jsou tak irelevantní.

V neposlední řadě, ovšem o to více alarmující je převod dráhy regionální na vlečku. V tomto případě se jedná o naprosto účelový výklad zákona o drahách (viz definice regionální dráhy a vlečky). Na vlečce je následně možný pouze provoz vlastníka, jedná se fakticky o skrytou privatizaci; nebyly stanoveny parametry této privatizace - např. kdo bude vlastníkem, cena, jaká budou pravidla provozu atd.

Závěrem tedy nezbývá nic jiného, než konstatovat, že veškeré výše nastíněné kroky SŽDC jsou účelové, šetření je pouze deklarováno a dopad na veřejné rozpočty může být záporný.

Autor: Marek Tomek | úterý 15.3.2011 23:35 | karma článku: 16,41 | přečteno: 1867x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno

Marek Tomek

Svatební vlak - jedinečný zážitek jen pro vás a ZDARMA

Nejen první máj je lásky čas. Přerostla vaše zamilovanost v opravdu hluboký vztah, který chcete zpečetit svým ANO?

1.5.2013 v 16:15 | Karma: 9,87 | Přečteno: 408x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize

V minulých dnech se objevily články slibující zlevnění jízdného ve vlacích ČD na lokálních tratích (odkazy 1 a 2). Cestující neznalý poměrů snad i zajásá, ale jako obvykle je za vším něco skryto. Následovala reportáž České televize v hlavních zprávách (online od 37:14, ke stažení), která vyzněla v tradičním duchu - "nevýdělečné" lokálky, kterým je dávána poslední šance - prostě obvyklý přístup (odkazy 1 a 2). A "sleva" samotná - kolik cestujících ji vlastně získá?

27.2.2013 v 8:30 | Karma: 37,47 | Přečteno: 5081x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Na trať Dolní Lipka-Hanušovice se vrátily vlaky

Prosinec 2011 znamenal ukončení osobní železniční dopravy na mnoha tratích v Pardubickém kraji a jak “objektivním” posuzováním k tomu tehdejší politická reprezentace kraje došla, bylo popsáno zde. Běžný frustrovaný občan už ani nečekal, že je možné řízenou destrukci zastavit nebo dokonce zvrátit, volby na podzim 2012 však přinesly změny, které jsou pro těžce zkoušené lokálky příslibem lepší budoucnosti.

4.2.2013 v 8:25 | Karma: 13,18 | Přečteno: 353x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

TZ - Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících

Sdružení Naši zemi nedáme! vyzývá předsedu vlády Petra Nečase k neprodlenému zásahu proti úředníkům ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), kteří jedním škrtem pera znehodnotili šedesátimiliardovou investici do železničního koridoru a ohrozili životy a zdraví statisíců cestujících.

10.12.2012 v 8:30 | Karma: 20,41 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím

Jak jsem napsal dříve, o objektivitě našich televizí si nedělám iluze. Tentokrát se předvedla ČT ve svém hlavním zpravodajství 20. listopadu 2012 kolem 19:30 (odkazy: online, stažení, text). Z mnoha nesmyslů, kterými nás bez přestání láduje, tomuto bohužel trošku rozumím. Velmi mě mrzí, že takto zkresluje skutečnost televize, která je veřejnoprávní, má sloužit veřejnému nekomerčnímu zájmu a ještě za to inkasuje povinné desátky od občanů vlastnících televizor, ať už v něm sledují cokoliv. Je s podivem, kolik nesmyslů se dá vtěsnat do necelých 2 minut reportáže.

21.11.2012 v 8:45 | Karma: 37,33 | Přečteno: 4644x | Diskuse| Média

Marek Tomek

Mikulášský parní expres do Pohořelic

Vážení přátelé, právě dnes byl zahájen předprodej na náš již tradiční Mikulášský expres, který letos vyjede již v sobotu 1. prosince. Na jihomoravské lokálce z Vranovic do Pohořelic jsou pro Vás připraveny tři páry vlaků vedene parní lokomotivou 213.901 našich kolegů z Klubu přátel kolejových vozidel Brno. Přípojný vůz je vybaven dřevěnými lavicemi a kamny:) Vyjíždíme již ve 12:45. JÍZDENKY zakoupíte zde.

3.11.2012 v 12:20 | Karma: 5,54 | Přečteno: 323x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Proč bych nevolil Radko Martínka?

Bohužel nejsem občanem ani Pardubického kraje, ani nemám trvalý pobyt v okrese Svitavy, kde se v senátním obvodě č. 50 uchází pan magistr o vaši přízeň, volit tudíž nemohu. Pokud bych ovšem volit mohl, mé rozhodnutí by bylo jasné NE!

19.10.2012 v 12:00 | Karma: 17,81 | Přečteno: 1747x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky

Jihomoravský kraj se obvykle prezentuje jako region s jedním z nejlepších a nejdéle se rozvíjejících integrovaných systémů veřejné osobní dopravy v České republice. Čím se ale už tak nechlubí, jsou tratě se špatnou a dále zhoršovanou osobní dopravou nebo zcela bez osobní dopravy, trať úředně převedená na vlečku a tratě úředně zrušené a fyzicky rozebrané. Není jich zrovna málo.

12.10.2012 v 8:30 | Karma: 14,39 | Přečteno: 998x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Většina budoucích hejtmanů chce konkurenci na železnici

Svaz cestujících ve veřejné dopravě oslovil ve všech krajích dohromady 109 lídrů politických stran, kteří v krajských volbách kandidují na krajského hejtmana a položil jim pět otázek. Dosud na naše otázky odpovědělo 72 kandidátů, z nichž 53 voličům slibuje, že podpoří vstup konkurence v regionální železniční dopravě.

11.10.2012 v 10:45 | Karma: 12,11 | Přečteno: 616x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Proč nemají být rušeny lokálky

Klub přátel lokálek vás srdečně zve na besedu "Proč nemají být rušeny regionální železniční tratě", která se uskuteční již tento víkend ve Zlatých Horách, Štítech, Konici a Prostějově.

5.10.2012 v 10:45 | Karma: 10,27 | Přečteno: 731x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Pozvánka Za pivínkem do Kácova

Pojedte s námi v sobotu 6. října 2012 přímým vlakem z Kolína do pivovaru Kácov. Vyjíždíme v 9:30 z Kolína hl. n., návrat je plánován na cca 16:50. Poveze nás historický motorový vůz řady M131.1 "Hurvínek", takže neváhejte. Kapacita motoráčku je omezená.

4.10.2012 v 12:45 | Karma: 7,22 | Přečteno: 353x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Pozvánka na Burčákové slavnosti do Hustopečí

Pojedte s námi v sobotu 6. října 2012 přímým motorovým vlakem z Brna na hustopečské Burčákové slavnosti. Vyjíždíme v 8:30 z Brna hl. n., návrat je plánován na cca 18:00. Poveze nás historický motorový vlak ve složení M286.0044 "Krokodýl", přípojný vůz 020 Balm a M240.0113 "Singrovka", takže neváhejte. Kapacita soupravy je omezená na 172 sedících cestujících.

3.10.2012 v 12:40 | Karma: 7,24 | Přečteno: 614x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Proč nemají být rušeny regionální tratě

Klub přátel lokálek vás srdečně zve na diskusi na téma "Proč nemají být rušeny regionální železniční tratě", která se uskuteční již tento víkend ve Zlatých Horách, Štítech, Konici a Prostějově.

2.10.2012 v 13:30 | Karma: 11,46 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Olomouc

Marek Tomek

Úspory hejtmana Martínka aneb pardubické zvěrstvo

Před krajskými volbami plní první stránky novin mediálně vděčné kauzy a na okraji zůstávají problémy, které hrozí způsobit nevratné škody. Před rokem naplno běžela příprava tzv. optimalizace veřejné dopravy v Pardubickém kraji, která ji po jejím spuštění v prosinci 2011 rozvrátila a mnoho cestujících vyhnala do aut. Kraj se chvástal, jak spolupracuje s obcemi a využívá jejich připomínek, obce si stěžovaly, že je kraj ignoruje a dělá si, co chce, občan si stěžoval, že ho ignorují obce i kraj. Jak dopadly tolik proklamované a v jiné větě opět zpochybňované úspory se už asi nedozvíme a sama představa o nárůstu cestujících byla iluzí. Kraj nebyl schopen poskytnout data o počtech cestujících na tratích, které opustil, a podle některých svých tvrzení snad tyto počty ani nezná.

2.10.2012 v 8:30 | Karma: 21,05 | Přečteno: 1664x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Do Pohořelic se zítra opět vypraví vlak

Pojeďte s námi oslavit 117. výročí zahájení osobní dopravy na malebné jihomoravské lokálce z Vranovic do Pohořelic. Při této příležitosti v sobotu 15. září odpoledne vypravíme na trať dva vlaky, tvořené historickým motorovým vozem M240.0113.

14.9.2012 v 9:40 | Karma: 8,49 | Přečteno: 739x | Diskuse| Pozvánky, akce
  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.