Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vítek začal rušit tratě - možná legálně, ale určitě nefér!

Publikuji autorský text ing. Pavla Prchala z ledna t.r., který psal pro naše občanské sdružení. Máme jednu z nejhustších železničních sítí světa. Je to chyba nebo dobrá startovní pozice k budoucímu vývoji rozumnějším směrem? Vyhovuje nám dnešní automobilové a dálniční šílenství a rostoucí závislost na ropě? Budeme také rušit lokální tratě, jako to udělali v západní Evropě před 40-50 lety? A budeme poté některé z nich stejně jako sousedé na západě později obnovovat, až si uvědomíme, že jejich zrušení byla chyba? Volba je na nás.

Jak dříve naznačil exministr dopravy Gustáv Slamečka, začalo před několika dny ministerstvo dopravy (MD) s přípravou první fáze rušení regionálních tratí. Jedná se o sedm lokálek, kde skončila pravidelná osobní doprava. Na některých z nich před několika lety, na jiných sotva před pár měsíci. Na řadě z nich je ale dále provozována příležitostná osobní nebo nákladní doprava. Jsou to tyto tratě:

  • Čejč - Uhřice u Kyjova: Přes 10 let bez pravidelné osobní dopravy, navazující úsek Uhřice-Ždánice byl na jaře 2010 vytrhán
  • Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín: Pravidelná osobní doprava skončila k 30.6.2010, uvažováno obnovení chybějící části trati do Laa an der Thaya v Rakousku, z důvodu ekonomické krize pozastaveno
  • Královec - Žacléř
  • Aš - Aš státní hranice: Jedná se o propojení se SRN
  • Obrnice - Čížkovice
  • Bruntál - Malá Morávka
  • Libochovice - Račiněves

Mimo tento seznam ještě existuje další obsáhlejší seznam tratí, kde vede správní řízení o zastavení dopravy Drážní úřad. Navíc k předcházejícím tratím zde jsou tyto:

  • Broumov - Otovice zastávka: Trať končí nedaleko hranic s Polskem a na polské straně je obnovována
  • Loket předměstí - Krásný Jez
  • Kralovice - Mladotice
  • Čelákovice - Mochov: Malý zájem obce Mochov, nádraží je prý daleko, pohled na mapu svědčí o opaku
  • Hněvčeves - Smiřice
  • Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána

 

Téměř jisté je, že to tímto výčtem neskončí, přijdou další tratě, kde se zastavil nebo zastaví provoz a pak, a to zřejmě velmi rychle, bude následovat zrušení. S udržováním nepoužívané trati pro případ potřeby po dalších cca 10 let, jak tomu dosud bývalo, není možno do budoucna počítat. Počet tratí, které by měly být celkově zrušeny, je mezi 25 a 60, informace na toto téma jsou nejednotné a dá se z nich tušit, že MD a jiné instituce snad ani samy nevědí, co vlastně přesně chtějí.

Vyhlášky o rušení tratí vyvěsilo MD na svou veřejnou vývěsku v rozmezí data od 14.10. do 18.10. s lhůtou na vyjádření dotčených stran do 10 dnů s tím, že dotčeným obcím, Českým drahám, Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), Ministerstvu obrany a příslušnému krajskému úřadu bylo toto zasláno adresně dopisem, jiné subjekty toto mohou zjistit pouze tak, že tyto informace na vývěsce během 15-denní doby vyvěšení najdou a stačí zavčas zareagovat. Ruku na srdce, kolik soukromých osobních a nákladních železničních dopravců, železničních spolků a obyčejných občanů dnes a denně sleduje vývěsku ministerstva? Je vůbec v lidských silách číst všechny elektronické i fyzicky existující "nástěnky" ve všech úrovních veřejné správy, aby nám tak neuteklo něco, co nechceme?

Za zdůraznění stojí tyto skutečnosti:

K vyvěšení oznámení o zahájení správního řízení o zrušení tratí došlo těsně před komunálními volbami. Nehrozí tak, že by nepopularitou těchto opatření byly ovlivněny výsledky stran vládní koalice.

Lhůta k vyjádření dotčených obcí je tak krátká a načasovaná tak špatně, že tyto obce sotva stačí zareagovat v čase, kdy se po volbách sejdou jejich zastupitelstva a teprve zvolí svá nová vedení. Je vůbec možné, že to nebyl úmysl?

Dráhy tedy budou zrušeny s minimálním odporem, protože "nikdo neprotestoval", což je brilantní, legální ale však velmi smutný a neférový tah, který usvědčuje naše současné vládce chvástající se slušností a někdy dokonce i transparentností v lepším případě z nekompetentnosti a v horším z promyšleného škodlivého postupu, který tak zbytečně zmaří existující hodnoty, které naši předkové vybudovali holýma rukama a my se všemi našimi prostředky je nemůžeme nebo spíše nechceme udržet, natož abychom se je snažili spravit a vylepšit tak, aby poskytovaly výkony na úrovni doby.

Proces rušení tratě znamená, že již nadále nebude považována za trať a její vlastník (zde SŽDC) o ni nebude muset dbát a tak ušetří prostředky za údržbu trati, kterou je jinak povinen ze zákona provádět i přesto, že je zde malý nebo žádný provoz. Tím to ovšem neskončí, po zrušení následuje obvykle velmi brzy její aktivní likvidace a jakékoliv budoucí obnovení trati se tak stává velmi těžko proveditelným až nemožným. Pozemky jsou prodány, zastavěny a eventuálně jsou provedeny i terénní úpravy.

Jako memento zde může posloužit trať Hostašovice - Nový Jičín, která po poškození při povodních před několika lety místo obnovení byla ve zrychleném řízení zrušena a nyní je v likvidaci. Zrušení trati a výstavka cyklostezky místo ní bude stát zhruba tolik, co by stála její oprava, na niž už byly připraveny prostředky.

Přitom existuje několik dalších nedestruktivních možností, jak stát svou neochotu dobře pečovat o svěřený majetek může řešit:

  1. Převést dráhu úředně na vlečku, zákonem vyžadovaná údržba je pak nižší a levnější a trať je přesto použitelná.
  2. Trať i po zrušení nelikvidovat, bohužel i v případě vůle k jakémusi "zakonzervování" nastupuje problém s rozkrádáním, kterého se nepoužívaná a někdy i používaná dráha stává obětí. Zde jsou i rezervy v příslušných zákonných předpisech, které by jistě v případě dostatečné vůle bylo možné upravit tak, aby netlačily na tvrdé dilema "buď draze udržovat nebo rychle zlikvidovat" bez možnosti další alternativy.
  3. A v neposlední řadě: Nabídnout dráhu jinému soukromému provozovateli, který by ji zvládl provozovat lépe a levněji. Místo, aby naši vládcové dodrželi své hlavní programové zásady týkající se podpory podnikání, spěchají s rušením tak rychle, až to bere dech. Přitom existují důkazy, že i v případě nezájmu státu a jím vlastněných organizací dráhu opět probudit k životu a s úspěchem používat jde, což dokazuje zmrtvýchvstání trati Šumperk - Sobotín - Kouty nad Desnou, která měla po povodních v roce 1997 přestat existovat, ale díky aktivnímu přístupu a zájmu dotčených obcí došlo k obnovení, zásadním opravám a obnovení provozu s velmi slušnou četností spojů. Dalším důkazem jsou Jindřichohradecké místní dráhy, které s úspěchem provozují úzkorozchodné tratě Obrataň - Jindřichův Hradec a Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Třetím příkladem je vycházející hvězda trati Česká Kamenice - Kamenický Šenov, kterou pro turistický provoz v sezóně opravuje a provozuje společnost KŽC.

A na závěr: Co s tím můžeme udělat? Mnohé. Máme v naší zemi spoustu úředníků a zastupitelů na všech úrovních státní správy. Jim nebo na ně si můžeme stěžovat. Můžeme zkontaktovat svého poslance, senátora, krajského zastupitele, obecního zastupitele. Máme ombudsmana. Když to bude dělat jeden člověk, nedosáhne pravděpodobně ničeho a bude označen za věčného stěžovatele. Ale co když to udělá 10 lidí? Nebo 100? Nebo 10 000? Kolik hlasů se dá ignorovat?

(název článku - Marek Tomek)

Autor: Marek Tomek | středa 16.3.2011 9:40 | karma článku: 15,31 | přečteno: 1397x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

Evropská krajní pravice opakuje propagandu Kremlu, prohlásila von der Leyenová

29. dubna 2024  22:34

Ostré slovní výměny o podpoře bránící se Ukrajiny či ruském vlivu na nadcházející volby do...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.