Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Scénář popisující postupný úpadek regionální železnice

Nelze akceptovat likvidaci toho, co nám předchozí generace vytvořily. Pokud se níže popsaný negativní scénář naplní, bude velmi obtížné napravovat důsledky tohoto rozhodnutí, neboť většina avízovaných kroků je prakticky nevratná. Neatraktivní autobusové dopravní spojení, zhoršení kvality přetížených silnic, zvýšení nezaměstnanosti a zhoršení životních podmínek ve venkovských regionech i pokles turistického ruchu – to jsou důsledky, které dopadnou na občana.

Výchozí stav: Fungující regionální železnice, dobrá dopravní obslužnost

Postup:

  • omezení počtu vlakových spojů;
  • úmyslné zavedení vlakových spojů, které buď na nic nenavazují nebo jezdí ve zcela nevhodných časových polohách (mimo začátek a konec pracovní doby, školního vyučování apod.);
  • zavedení souběžných autobusů cíleně ve vhodnějších časových polohách, které mají přípoje (před začátkem směn, vyučování);
  • účelové sčítání frekvence cestujících, které pochopitelně zjistí, že autobusem jezdí víc cestujících než vlakem;
  • návrh "optimalizace", tj. zastavení "nevyužívané" železniční dopravy, cílené a dočasné zavedení nesmyslně hustého intervalu autobusů, většinou nových, vytvoření dojmu, že "teď se dopravní obslužnost výrazně zlepší";
  • v duchu bodu 5 mediální kampaň a "odborné" přesvědčování zástupců na všech úrovních samosprávy o "výhodách" nového řešení dopravní obsluhy;
  • po zastavení železniční dopravy s určitým odstupem nevratné zrušení nevyužité železniční tratě;
  • následné další sčítání frekvence cestujících (tentokrát v autobusech), které zjistí "nevyužitost autobusů", následuje redukce počtu (tentokrát autobusových) spojů, nasazení starších vozidel v horším stavu (se zdůvodněním, že nové autobusy nebyly dostatečně vytížené);

Cílový stav: Nevratně zrušená železnice, špatná dopravní obslužnost, zhoršení životních podmínek v dotčených obcích i celém přilehlém regionu.

Přínosy tohoto řešení:

  • žádné (pouze fiktivní úspory v nákladové kapitole dopravní obslužnosti kraje);

Nevýhody tohoto řešení:

  • zhoršení dopravní obslužnosti v kraji se všemi z toho plynoucími důsledky, které významně poškodí život a rozvoj kraje zejména:
  • snížení konkurenceschopné veřejné mobility občanů, snížení dostupnosti pracovních příležitostí, lékaře, vzdělání, kultury, služeb z venkova do spádových center;
  • snížení atraktivnosti obcí a venkovského regionu pro trvalé bydlení především ekonomicky činných občanů - mladé generace;
  • vylidňování obcí a změna struktury obyvatel ve venkovském regionu - růst podílu především starší generace méně náročné na mobilitu;
  • pokles hodnoty a poptávky po nemovitostech v regionu obecně, k trvalému bydlení především. Pokles hodnoty a bohatství kraje a postupně celková degradace území;
  • pokles kupní síly v regionu daný změnou struktury obyvatel - zánik služeb v obcích;
  • z venkovských regionů se stává socioekonomická a demografická „periferie - chalupářský skanzen“.

Skutečně si myslíte, že tento scénář musí nastat? Je toto nezbytně nutné? Osud drah závisí především na vašem občanském postoji. Síla občanské společnosti spočívá v tom, že je schopna, pokud je ochotna, vložit se do věcí s tlakem ve správném směru. Nabádáme vás všechny, angažujte se.

Více informací můžete najít na webu www.skrtni-si.cz nebo na webu www.proti-hejtmanum.cz

 

Autor: Marek Tomek | středa 13.7.2011 11:02 | karma článku: 16,18 | přečteno: 1999x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.